Więcej koni i lepszy dźwięk! Aby się o tym przekonać, wzięliśmy nowiutki układ wydechowy Scorpion, Kawasaki Ninja 400 (od Flying Buffs) i pojechaliśmy na hamownię do Sopel Moto-Serwis, który specjalizuje się w przygotowywaniu motocykli sportowych, w tym także tuningu układu wydechowego wraz z mapowaniem silnika.

Seryjny układ vs akcesoryjny tłumik Scorpion. Seryjne motocyklowe układy wydechowe mają to do siebie, że są robione pod normy spalin i głośności. Producenci więc nie martwią się ich brzmieniem, bo z góry zakładają, że klient wcześniej czy później zdecyduje się na akcesoryjny układ wydechowy. Dlatego seryjne tłumiki są toporne, ciężkie i brzmią jak odkurzacz. Seryjny układ wydechowy kawasaki waży 6.7 kg, natomiast akcesoryjny wydech SCORPION 3.4kg Różnica jest więc spora, a przy motocyklach o większych pojemnościach - kilogramów jest znacznie więcej. Mówimy oczywiście o całym układzie wydechowym nie o samej końcówce.

Dlaczego tak się dzieję? M.in. dlatego, że tłumik Scorpion RP-1 GP zbudowany jest z tytanu (tak, tego raczej nie uświadczycie w wydechach z aliexpres). Zmniejszamy więc masę, poprawiamy brzmienie i wygląd układu wydechowego, nadal mamy homologację drogową (wyciągany dbkiller) i zwiększamy moc.

Ile faktycznie zmienia wydech i ile dodaje koni? Przy zmianie układu wydechowego, należy wymienić także filtr powietrza na sportowy. Może to być sportowy filtr powietrza K&N lub flitr SPRINT FILTER. W naszym przypadku po takiej operacji moc wzrosła o 5.5% - co zmierzyliśmy na hamowani. Co warto zanotować to fakt, że wzrosły także Nm i są one dostępne szybciej niż wcześniej - co poprawia elastyczność silnika.

Zawsze przy zmianie kompletnego układu wydechowe wraz z kolektorem sugerujemy zmianę mapy zapłonowej dla silnika. Dzięki temu możemy uzyskać kolejne 5% mocy, czyli w sumie silnik zwiększy swoją wydolność o 10%. I choć nie kosztuje to 5zł, to i tak jest to najtańsza forma tuningu naszej maszyny i najbezpieczniejsza. Z silnika, który generuje 130 KM możemy w ten sposób uzyskać 13KM więcej, czyli ok 143 KM i lepszy dół. A to już jest konkretna różnica.

Kiedy nie trzeba robić nowej mapy? Jeżeli wymieniamy samą końcówkę (tłumik typu slip-on) układu wydechowego - która znajduje się za katalizatorem oraz sondami lambda, wówczas nie musimy robić nowej mapy. Tak naprawdę wtedy nie zmienia się nic poza dźwiękiem motocykla, moc i warunki dla spalin pozostają na takim samym poziomie.


Testy wydechu SCORPION wykonaliśmy na Kawasaki Ninja 400 2018, na hamowni Sopel Moto-Serwis przy użyciu oryginalnego układu wydechowego oraz dedykowanego Scorpion RP-1 GP. Tłumiki SCORPION produkowane są w Wielkiej Brytanii i mają homologację drogową, a co za tym idzie spełniają normy UE w związku z dopuszczeniem do ruchu ulicznego. Ważną informacją jest także 5 letnia gwarancja producenta oraz bezproblemowa naprawa (nawet starszych tłumików odpłatnie) typu door-to-door. Dodatkowo, jeżeli jesteś zawodnikiem, możesz zgłosić się do dystrybutora Scorpiona z prośbą o rabat, ponieważ ta marka mocno angażuje się w motosport.