Akcesoryjny układ wydechowy w motocyklu - co warto wiedzieć?
Dlaczego miałbym wymieniać wydech? Czy to w ogóle potrzebne? To coś czego chcę? Czy są łatwe w montażu?
To pytania, na które odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Jaki jest cel układu wydechowego?
Jest kilka powodów, dla których motocykl posiada układ wydechowy:
- odprowadzanie spalin jak najdalej od kierowcy i pasażera. Chyba nikt nie byłby zadowolony, gdyby musiał przez całą podróż wdychać swoje spaliny. Nie mówiąc o negatywnym wpływie na zdrowie, który mogłoby to wywołać. Układ wydechowy odprowadza spaliny w najkorzystniejsze miejsce.
- tłumienie hałasu. Któż nie lubi słyszeć nadjeżdżającego motocykla z odległości 2 km? Każdy kto nie lubi motocyklistów i hałasu! Jednak to nie jest powód, przez który należy wyciszyć dźwięk silnika. Odpowiadają za to przede wszystkim przepisy oraz komfort jazdy. Gwarantuję, że po kilku godzinach jazdy z bardzo głośnym sprzętem, nie usłyszysz nawet własnych myśli. Dlatego chińskie wydechy prosto z ALIEXPRESS są zdecydowanie za głośne, nie spełniają europejskich norm dotyczących emisji dźwięku i niejednokrotnie obniżają osiągi motocykla. Z uwagi na powyższe przy zmianie wydechu nie warto sugerować się ceną. Lepiej skorzystać z rozwiązań takich producentów jak SCORPION, LeoVince, AKRAPOVIC, ARROW, MIVV, GPR czy TERMIGNONI i mieć pewność, że motocykla po zmianie układu wydechowego będzie sprawował się jeszcze lepiej niż dotychczas.
- wspomaganie silnika w osiąganiu lepszych wyników. To zagadnienie jest trochę bardziej skomplikowane i związane z termodynamiką oraz przepływem laminarnym, jednak warto wiedzieć, że odpowiednio dopasowany układ wydechowy może sprawić, że pojedziesz szybciej lub spalisz mniej paliwa. Możesz spróbować wyobrazić sobie silnik jako wielką pompę, przemieszczającą odpowiednią miksturę z paliwa i powietrza do siebie oraz odprowadzającą spaliny na zewnątrz. Usprawnienie efektywności tej pompy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie kilku dodatkowych koni mechanicznych.
Jak zbudowany jest układ wydechowy?
Silnik oraz układ wydechowy są tak zaprojektowane, aby pracowały wspólnie. Zaczynając od początku, czyli od silnika, napotykamy kolektor wydechowy. Jest to element odpowiedzialny za zbieranie gazów spalinowych z cylindrów. Gazy te są następnie kierowane do jednego, wspólnego przewodu. Układ wydechowy dziś jest zazwyczaj tak konstruowany, aby wspomagał wysysanie spalin z cylindrów, jednak znów jest to dość skomplikowane, fizyczne zagadnienie. Następnie napotykamy katalizator. Jego rolą jest redukcja szkodliwych cząstek poprzez zamianę ich na dwutlenek węgla, parę wodną oraz czysty azot. Następuje to poprzez wykorzystanie reakcji chemicznych. Kolejny element układu to tłumik dźwięku. Jak nazwa wskazuje, jego rolą jest redukcja hałasu wydobywającego się z silnika. Specjalna budowa pozwala na rozpraszanie różnych częstotliwości hałasu. Często możemy spotkać się również z specjalnymi wkładkami, które dodatkowo redukują hałas, t zw. db-killer.
Dlaczego miałbym chcieć wymienić układ wydechowy?
Skoro dostałem motocykl z seryjnym układem wydechowym, to w jakim celu właściwie miałbym go wymienić? Nie musisz. Jednak jest kilka zalet, które wskazują na to, że warto.
Prędkość! Producent motocyklowy stara się ograniczać koszty. Oznacza to, że mógł zastosować układ nieco tańszy, gorzej sprawujący się. Dodatkowo ograniczają ich przepisy dotyczące emisji spalin oraz dopuszczalnego hałasu. Wszystkie normy EURO 3, od niedawna EURO 4 a już w krótce EURO 5 przyczyniają się do dławienia możliwości naszych motocykli. Producenci motocykli są znacznie rygorystyczniej sprawdzani pod kątem spełniania norm niż producenci samych wydechów.
Redukcja! Zastąpienie potężnego, spełniającego przepisy układu wykonanego ze stali na zgrabniejszy układ z tytanu lub włókna węglowego może zmniejszyć wagę motocyklu nawet o kilka kilogramów. To z kolei przekłada się bardzo korzystnie na prowadzenie i performance.
Oszczędność! Co prawda wymiana wydechu wiąże się z dość wysokimi kosztami nie mniej jednak jest to w dalszym ciągu najtańsza i najbezpieczniejsza metoda tuningu motocykla. Jeżeli zależy nam na dobrym jakościowo układzie takimi jak np. wydechy Akrapovic lub tłumik SCORPION powinniśmy brać pod uwagę wpływ na wygląd, dźwięk oraz osiągi sprawia, że wartość układu wydechowego jest znacznie wyższa niż koszt!
Dźwięk! Każdy układ wydechowy będzie charakteryzował się zmianą dźwięku motocykla. Dzięki temu możesz odpowiednio dopasować go do swoich upodobań!
Jaki rodzaj wydechu wybrać? W zasadzie są dwie opcje do wyboru:
1. Tłumik typu slip-on czyli sama końcówka
2. Pełny układ wydechowy czyli puszka plusk kolektora do samych cyilndrów.
Aby maksymalnie wykorzystać nowy sprzęt, najlepszym rozwiązaniem jest pełna wymiana układu wraz z kolektorem lub rurą typu de-kat. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby wymienić jedynie tłumik. Szczególnie, gdy nie stać nas na wymianę całego układu. Tłumiki Akrapovic, Leovince, Scorpion czy Arrow to produkty z górnej półki, które warto zastosować w swoim jednośladzie. Jeżeli chodzi o pełny układ, wszystko zależy od celu jaki chcesz osiągnąć oraz prywatnych upodobań. Na stronach producentów znajdziesz dokładne charakterystyki oraz opisy, które pomogą Ci w podjęciu decyzji. Pamiętaj, że każdy układ musi być dopasowany i zaprojektowany do Twojego modelu motocykla. Tylko wtedy masz pewność, że osiągi się nie pogorszą.
Czy wymiana jest skomplikowana?
Zupełnie nie. Zazwyczaj wystarczy kilka kluczy lub śrubokrętów, a cały proces będzie polegał na wykręceniu oraz dokręceniu zaledwie garstki śrub. Powinieneś jednak upewnić się, czy wymiana układu nie wiąże się z koniecznością wykonania jakiś zmian w układzie dostarczania paliwa itp. Zazwyczaj będziesz mógł znaleźć taką informację w instrukcji załączonej do układu. Jeżeli nie, postaraj się znaleźć wzmiankę o tym w internecie lub po prostu zadzwoń i nas zapytaj.
Mam nadzieję, że rozwialiśmy kilka Twoich wątpliwości, i że dzięki temu wpisowi, łatwiej podejmiesz decyzję na temat zakupu i wymiany układu wydechowego na akcesoryjny!