Kask motocyklowy jest wymaganym i najważniejszym wyposażeniem biernej ochrony motocyklisty. Dlatego właśnie wybór kasku jest tak ważny. Początkujący młodzi motocykliści często kierują się przede wszystkim wyglądem i ceną, co praktycznie nigdy nie idzie w parze z jakością i bezpieczeństwem.

1. Jakość kasku motocyklowego, a jego cena.


Bezpieczeństwo jest zawsze najważniejsze, niezależnie od poniesionych kosztów. 
Z wysoką jakością w parze nie idzie jedynie wysoka cena, a wysokiej jakości materiały, zastosowane technologie i badania nad ciągłym rozwojem i udoskonalaniem kasków. Posiadając gorszej jakości kask można narazić się na wiele zagrożeń, m.in zerwanie się zapięcia w trakcie wypadku i nieodwracalne urazy głowy. Najtańsze kaski to połączenie taniego, kruchego (w porównaniu z drogimi kaskami) termoplastiku z którego wykonana jest zewnętrzna skorupa ze zwykłym styropianem w środku. W droższych kaskach nie znajdzie się tego rodzaju rozwiązań. Wykorzystywanie takich materiałów jak aramid, włókno szklane, kevlar czy carbon na zewnątrz i tworzywo ESP w środku jest standardem.



2. Typy i rodzaje kasków motocyklowych.


Na rynku można spotkać wiele typów kasków. Integralne, szczękowe, otwarte... no i właśnie – jaki wybrać? Przybliżymy Ci je w paru zdaniach.

KASK INTEGRALNY

To zdecydowanie najbardziej popularny rodzaj kasków. W zależności od potrzeb motocyklisty i jazdy jaką preferują można spotkać modele MIEJSKO-SPORTOWE (które np. posiadają blendę przeciwsłoneczną) jak HJC RPHA 70, AGV K-5 S, SHOEI GT-AIR II ale też SPORTOWE charakteryzujące się przede wszystkim lekkością, brakiem zbędnych udogodnień podnoszących wagę oraz zapięcie typu DD. Posiadają one zwykle szeroki zakres widoczności oraz bardzo wydajną wentylację, która powoduje że kask staje się głośniejszy. Przykładami takich kasków sportowych są: HJC RPHA 11, SUOMY SR SPORT, SHOEI NXR lub X-SPIRIT III. Nie możemy tu zapomnieć też o produktach z samego podium czyl ARAI RX-7V czy też CHASER-X oraz AGV PISTA i AGV CORSA.

KASK SZCZĘKOWY

Innymi słowy KASK Z PODNOSZONĄ SZCZĘKĄ sprawdzi się zdecydowanie dla osób uprawiających turystykę motocyklową. Podczas spokojnej jazdy można podnieść szczękę, co znacznie poprawia wentylacje, kontakt z pasażerem ,drugim motocyklistą czy chociażby ułatwia tankowanie. Minusem tych kasków jest na pewno znacznie wyższa waga w porównaniu do integralnych oraz fakt iż mechanizm podnoszący szczękę jest punktem ruchomym kasku i przy ewentualnym wypadku może nie być tak trwały jak jednorodna skorupa. Dodatkowo przy tych kaskach w większości wypadków cieżko uzyskać dobre wyciszenie. Z tej grupy polecamy kask SHOEI NEOTEC II, kask HJC RPHA 90 oraz AGV SPORTMODULAR.


KASK OTWARTY

Czyli przyjemny wietrzyk na twarzy. Pamiętajmy jednak, że to zdecydowanie najmniej bezpieczny wybór. Nie nadaje się na pewno do jazdy sportowej, a i przy turystyce nie do końca się sprawdzi, ponieważ sam szum wywołany brakiem zabudowania twarzy byłby nie do zniesienia na dłuższą metę. Taki kask to typowy ,,mieszczuch‘’. Sprawdzi się w upalne lato czy też do jazdy np. na skuterze. Co do aspektów wizualnych, można spotkać skorupy bardziej aerodynamiczne takie jak AGV BLADE lub klasyczny okrągły krój ,który oferuje np. SUOMY ROKK.


3. Certyfikaty kasków motocyklowych.

Prawo mówi jasno, każdy motocyklista musi jeździć z certyfikowanym kaskiem. Europejczycy, którzy decydują się na zakup kasku muszą znaleźć taki, który posiada certyfikat ECE . Warto o tym pamiętać w przypadku chęci zakupu kasku na rynku zagranicznym. Kupując przykładowo kask z certyfikatem DOT (przygotowane na rynek amerykański, dopasowanym do głów tamtejszych mieszkańców) możesz mieć problem z idealnym dopasowaniem. Istnieje jeden z nie wymaganych certyfikatów przez prawo, który producenci za wszelką cenę chcą zdobyć. Jest to certyfikat SNELL. Kaski posiadające ten certyfikat mają miano bezpiecznych. Poza powyższymi istnieje jeszcze SHARP - brytyjski certyfikat bezpieczeństwa nadawany kaskom. Warto zwrócić uwagę, że jedna z pięciu gwiazdek przyznawana jest za estetykę i wykończenie.


4. Dopasowanie kasku motocyklowego. 

Na co zwrócić uwagę ? Poniżej kilka najważniejszych wskazówek, ktore zdecydowanie pomogą dokonać wyboru odpowiedniego kasku.

PRZEDE WSZYSTKIM PRZY WYBORZE KASKU UNIKAJ :

- zbyt dużych rozmiarów! Kask nie może swobodnie ruszać się na głowie. Wybieraj rozmiar możliwie najbardziej dopasowany. Gąbki po pewnym czasie ukształtują się i kask zdecydowanie będzie luźniejszy.
- kasków które uciskają skronie, uszy czy też generalnie sprawiają Ci ból! Znaczy to bezsprzecznie, że nie wyściółka jest ciasna, a sama skorupa jest za mała.

Przymierz jak najwięcej marek i modeli. Nie nastawiaj się na dany model kasku, ponieważ każdy kształt głowy jest inny, każde wnętrze w danym modelu kasku jest inne i zwyczajnie musisz trafić na coś dopasowanego do Ciebie. Odpowiedz sobie jaką jazdę preferujesz, a to zdecydowanie ułatwi poszukiwania i ukierunkuje Cię na dany rodzaj kasków, o których wspomnieliśmy powyżej.